ان اف تی 2.0 ، نسل دوم توکن غیر قابل تعویض(NFT)

ان اف تی 2.0 ، نسل دوم توکن غیر قابل تعویض(NFT)

NFT 2.0 چیست؟

ان اف تی 2.0 به NFT گفته می شود که فراتر از آنچه NFT 1.0 می تواند انجام دهد عمل کند. NFTها مالکیت دارایی ها را بر روی یک بلاک چین ایجاد می کنند و با گذشت زمان ارزشمندتر می شوند. اما تنها کاری که NFT 1.0 می تواند انجام دهد این است که روی بلاک چین قرار بگیرد و توسط کلکسیونر ها خریداری و هولد شود.NFT ها مانند هر فناوری دیگری می توانند به نسخه های بهتری از خود ارتقا داده شوند. عصر NFT با Bored Ape Yacht Club، CryptoPunks و دیگر پروژه‌های NFT 1.0 آغاز شد که چیزی بیشتر از تصاویر روی بلاک چین نبودند. نسخه بعدی NFT ها در حال ساخت هستند. در این مقاله تیم آموزشی دارا صدهزاری به تفاوت NFT 2.0  و کاربرد NFT2.0 در 2022 می‌ پردازد. در ادامه ویژگی های ان اف تی 2.0 بررسی شده است.

ویژگی ان اف تی 2.0

توسعه پذیری: ان اف تی 2.0 قابل توسعه است. به این معنی که به NFT ها یا پروژه های دیگر متصل می شود. هیچ محدودیتی برای لایه های مالکیت وجود ندارد. این ویژگی لایه ها را با مفهوم مالکیت آشنا می کند.

قابلیت ارتقا: این ویژگی تضمین می کند که یک NFT می تواند در آینده به روز شود. این قابلیت به NFT ها اجازه می دهد تا در آینده با افزودن ابرداده (داده های مربوط به دارایی زیربنایی)، ارتقاء آثار هنری مرتبط با آن و غیره اصلاح شوند.

پویایی: این ویژگی به معنای تجهیز NFT ها برای دادن دستورات و اعمال تغییرات روی NFT های متصل است. برای مثال می توانند ظاهر NFT های متصل را تغییر دهند. قابلیت های یک NFT به توسعه دهنده پروژه بستگی دارد.

برای کمک به درک بهتر، بیایید نگاهی به کاربرد پیشرفته‌ترین پیاده‌سازی فناوری NFT 2.0 در جهان داشته باشیم.

ان اف تی 2.0 ، نسل دوم توکن غیر قابل تعویض(NFT) دارا صدهزاریکاربرد ان اف تی 2.0

1. ذخیره سازی قوی NFT

با استفاده از عملکرد چند منبعی، می توان فضای ذخیره سازی NFT را قوی تر کرد. در حال حاضر، اکثر NFT ها در IPFS ذخیره می شوند. به این معنی که NFT به منابعی پیوند دارد که در IPFS میزبانی می شوند. اما موردی که درباره IPFS وجود دارد این است که، اگر محتوای شما دائماً تعاملی نباشد، باید برای پین کردن محتوای خود، به گره ها هزینه ای بپردازید.
با استفاده از پروتکل RMRK، می توانید منابع دیگری را به NFT اضافه کنید. این منابع جدید، به جای پین شدن به IPFS، از سرویس دیگری (Crust، Arweave و غیره) استفاده می‌شوند، بنابراین ذخیره‌سازی NFT  غیرمتمرکزتر و در دسترس تر خواهد بود.

2. لیبل موزیک DAO

موسیقی دائو روشی که امروزه اکثر موسیقی‌های مدرن توسط آن ساخته می‌شوند و با تلاش مشترک سازندگان در سراسر جهان همراه است. یک شرکت ضبط DAO را تصور کنید که از علاقه مندان و هنرمندان موسیقی تشکیل شده است به موسیقی تشکیل شده است ( درامر، ترانه سرا، آهنگساز و غیره). پس از ساخت آهنگ توسط DAO درباره آن بین اعضا رای گیری می شود. بر اساس کل آرا، یک موسیقی غیرمتمرکز (NFT) تولید می شود.

3.NFT های نجات سگ

NFT های نجات سگ، NFT هایی در قالب یک توله سگ در پناهگاهی هستند که شما نمی توانید آنها را به صورت فیزیکی ببینید، اما می توانید از راه دور از آنها مراقبت کنید (از نظر مالی). در پناهگاه‌هایی، توله‌هایی به‌عنوان NFT خریداری شده اند. هزینه‌های نگهداری، پزشکی و غذایی توسط مالک پرداخت می شود و عکس هایی از رشد و زندگی سگ به کالکشن اضافه می شود. در این حالت شما یک توله سگ به مجموعه حیوانات خانگی دیجیتالی خود اضافه می‌کنید.

ان اف تی 2.0 ، نسل دوم توکن غیر قابل تعویض(NFT) دارا صدهزاریتوانایی ان اف تی2.0

NFT های تودرتو: با قابلیت تودرتو، ان اف تی ها می توانند مالک و یا متعلق به NFT های دیگر باشند. NFT های تودرتو در بازی، هنر، نمایشگاه های مجازی و غیره کاربرد دارند.

NFT های سفارشی شده: NFT 1.0 تنها یک منبع را به توکن مرتبط می کند. این بدان معناست که توکن فقط می تواند یک قالب داشته باشد. NFT 2.0 به هر توکن اجازه می دهد تا با چندین فرمت و طرح ارائه شود. برای مثال فرض کنید در حال خرید یک کتاب NFT هستید و این کتاب در فرمت های متعددی مانند PDF و کتاب صوتی موجود است. NFT 2.0 دستگاهی را که از آن برای دسترسی به کتاب استفاده می کنید را شناسایی می کند و فرمت مربوطه را نمایش می دهد. اگر از پخش کننده صوتی استفاده می کنید، کتاب صوتی را پلی می شود و اگر از یک PDF reader استفاده می کنید، پی دی اف برای شما نمایش داده می شود.

NFT های هوشمند: ان اف تی 2.0  اجازه می دهد تا قراردادهای هوشمند با NFT ها همگام سازی شوند. بنابراین، هنگامی که NFT مالکیت خود را تغییر می دهد، قرارداد هوشمند به طور خودکار داده های مالکیت روی توکن را تغییر می دهد و آن را در زنجیره بلوکی مربوطه ثبت می کند. علاوه بر این، خالق NFT  با هر بار تغییر مالکیت دارایی، حق امتیاز دریافت می کند.

NFTهای دارای مالکیت مشترک: NFT 1.0 به داراییها اجازه می داد که فقط در اختیار یک نهاد واحد قرار گیرند. اما با ان اف تی 2.0 ، چندین مالک می‌توانند صاحب سهام شوند. این به مالکانی با کسری صندوق اجازه می دهد تا مالکیت بخشی از NFT را در اختیار داشته باشند.

مدل اجاره ان اف تی 2.0 :  این قابلیت به کلکسیونر اجازه می دهد دارایی را از طریق قراردادهای هوشمند به افراد دیگر اجاره دهد. اجاره یک دارایی باعث ایجاد درآمد غیرفعال برای مالک می شود. از آنجایی که صاحبان NFT تمایل دارند توکن های خود را برای مدت طولانی با این باور که ارزش آنها در طول زمان افزایش می یابد، نگه دارند، بنابراین جریان ارز را محدود می کند.

این ویژگی ها و عملکردها، ان ف تی 2.0 را هوشمندتر و سازگارتر می کند. با قراردادهای هوشمند، مداخله انسانی در خرید و فروش به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

ان اف تی 2.0 ، نسل دوم توکن غیر قابل تعویض(NFT) دارا صدهزاریپروژه NFT

با نگاهی به هر یک از توانایی‌ها، می‌توانید پتانسیل عظیم NFT 2.0 را ببینید. اما جادوی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که هر توانایی با سایرین ترکیب شود تا پروژه‌های کاملاً جدیدی را در طیف وسیعی از صنایع ایجاد کند. کاناریا یکی از آن اتفاقات است. Kanaria یک پروژه NFT است که توسط تیم RMRK ساخته شده است. Kanaria مجموعه‌ای از NFT‌های ارزان و سازگار با محیط زیست بومی کوساما(Kusama) است.( بدون قراردادهای هوشمند) این پروژه مجموعه‌ای از تخم‌مرغ‌های دیجیتالی است که در اول ژوئن به NFT‌های کاربردی تبدیل می‌شوند و دارای امتیازات پلتفرم و ویژگی‌های قابل تنظیم هستند.

هر پرنده دارای اقلام و جواهرات مختلفی است. اقلام NFT های تو در تو و متعلق به پرنده هستند. دارندگان پرنده می توانند هر وسیله ای را که می خواهند مجهز کنند. آنها همچنین می توانند اقلام را بفروشند. در حال حاضر، برخی از اقلام افسانه ای توسط صاحبان آنها فروخته شده است. به طور کلی دارندگان پرنده می توانند پرندگان خود را هر طور که می خواهند سفارشی کنند.
از سوی دیگر جواهرات مزایای ویژه ای به پرندگان می دهند اما غیر قابل انتقال هستند. بنابراین، هیچ دارنده نمی تواند جواهری را جدا از پرنده بفروشد. برخی از جواهرات تخفیف هستند. برخی درآمدی هستند و برخی دیگر کاهنده هزینه ها هستند.

ان اف تی 2.0 ، نسل دوم توکن غیر قابل تعویض(NFT) دارا صدهزاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 15 =