کاردانو یا ریپل؟ کدام برای سرمایه گذاری مناسب است؟

ریپل یا کاردانو

کاردانو بهتره یا ریپل؟

کاردانو و ریپل هر دو به شرکت‌کننده هاشون اجازه میدن پول و ارزش انتقال خود را مدیریت کنند، اما این دو بلاک چین تفاوت‌ های قابل توجهی در شیوه عملکردشون دارند.

با استفاده از سیستم اثبات سهام، شبکه کاردانو دارای عملکرد قرارداد هوشمند و پشتیبانی از طیف گسترده ای از برنامه های غیرمتمرکز را دارد. در مقایسه، ریپل در درجه اول برای انتقال پول در سراسر مرز ها استفاده میشه، به علاوه از یک بلاک چین استفاده میکند که برای دستیابی به اجماع به گره های مشارکت کننده متکی هست. ریپل را نمیشه استخراج کرد، چون کل عرضه آن توسط اپراتورهای بلاک چین دیکته میشه و اطمینان حاصل میکنند که تنها مقدار لازم سکه در یک زمان در دسترس خواهد بود.

در بازار امروز کاردانو و ریپل که با استفاده از مکانیسم مختلغی عمل میکنند هر دو ارز های دیجیتال قابل توجه هستند. کاردانو برای استفاده عمومی در دسترس هست، در حالی که ریپل برای استفاده در بانکداری خصوصی طراحی شده. این ارز بر انتقال کارآمد ارزش تمرکز دارد و کاردانو بیشتر بر روی تقویت یک اکوسیستم پر جنب و جوش از برنامه های غیرمتمرکز تمرکز دارد.

کاردانو:

کاردانو یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار هست و به عنوان نسل بعدی ایده اتریوم طراحی شده. بلاک چین این ارز دیجیتال یک پلتفرم انعطاف پذیر، پایدار و مقیاس پذیر هست. هدف این ارز فعال کردن قرارداد های هوشمند هست که به توسعه‌دهندگان اجازه میده تا طیف گسترده ‌ای از برنامه ‌های مالی غیرمتمرکز، توکن ‌های رمزنگاری جدید، بازی‌ ها و موارد دیگه را بسازند. سازندگان گفتند: «اوروبوروس اولین پروتکل اثبات سهام ایمن هست. ایمن تر، مقیاس پذیرتر، و انرژی کار آمدتر از هر چیزی که قبلا بوده.»
بلاک چین کاردانو به دو لایه مجزا تقسیم می شود: لایه تسویه (CSL) و لایه محاسباتی .(CCL)  لایه تسویه حاوی دفتر کل حساب ها و مانده ها هست و جایی هست که تراکنش ها توسط مکانیسم اجماع اوروبوروس تأیید می شود. لایه محاسباتی جایی هست که تمام محاسبات برای برنامه های در حال اجرا بر روی بلاک چین از طریق عملیات قرار داد های هوشمند اجرا می شود. ایده تقسیم بلاک چین به دو لایه کمک به شبکه کاردانو برای پردازش بیش از یک میلیون تراکنش در ثانیه هست.

ریپل:

ریپل یک فناوری هست که هم به عنوان یک ارز دیجیتال و هم به عنوان یک شبکه پرداخت دیجیتال برای تراکنش های مالی عمل میکند. اولین بار در سال 2012 منتشر شد و توسط کریس لارسن و جد مک کالب بنیانگذاری شد. فرآیند اصلی ریپل یک سیستم مبادله دارایی تسویه پرداخت و سیستم حواله هست، مشابه سیستم SWIFT برای نقل و انتقالات بین‌ المللی پول و امنیتی، که توسط بانک‌ ها و واسطه ‌های مالی با ارزهای مختلف استفاده میشود.
توکن مورد استفاده برای ارز دیجیتال از پیش تعیین شده هست و از نماد تیک تیک XRP استفاده میکند. ریپل نام شرکت و شبکه است و XRP رمز ارز دیجیتال. هدف XRP این هست که به عنوان یک مکانیسم میانی مبادله بین دو ارز یا شبکه عمل کند به عنوان یک نوع ارزش لایه تسویه موقت.

کاردانو یا ریپل

تفاوت های کاردانو و ریپل:

هدف:

هدف کاردانو ارائه خدمات بانکی به افراد بدون بانک در جهان هست و خود را به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای اتریوم معرفی کرده. این برای استقرار قرارداد های هوشمند طراحی شده که پشتیبانی از برنامه های غیرمتمرکز یا DApps را در شبکه امکان پذیر میکند.

از سوی دیگر، هدف اصلی ریپل حمایت از بانک ‌ها و مؤسسات مالی سنتی هست. با ارائه یک سیستم معایب وابسته به این نهاد ها مانند پردازش پر هزینه و زمان ‌بر تراکنش‌ها را بهبود می بخشد. این شامل پرداخت های فرامرزی هم هست که شامل تبدیل یک ارز به ارز دیگه میشه.

سرعت تراکنش:

XRP میتواند 15000 تراکنش در هر ثانیه را انجام دهد، با تسویه معمولی در 3.5 ثانیه. در مقایسه، ADA از نظر تئوری میتواند میلیون ‌ها تراکنش در ثانیه را پردازش کند. طبق پیشرفت ها این ارز می‌تواند در حال حاضر بیش از 250 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

اعتبار سنجی:

برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه، کاردانو از پروتکل اجماع اثبات سهام اوروبوروس استفاده میکند. این پروتکل در مقایسه با شبکه ‌های دیگه مثل بیت‌کوین یا اتریوم بی‌نهایت مقیاس‌ پذیر و کارآمد هست.
در همین حال، ریپل از سیستم اثبات کار مانند بیت کوین یا مکانیزم اثبات سهام مانند کاردانو استفاده نمیکند. در عوض، ریپل برای تایید موجودی حساب ها و تراکنش های درون شبکه خود به پروتکل اجماع متکی هست.
این به این معناست که ریپل مجموعه‌ ای از اعتبارسنجی ‌ها را انتخاب میکند که تراکنش‌ های شبکه را تأیید می کنند. که انتظار می‌رود سوالاتی در مورد میزان غیر متمرکز بودن آن ایجاد کند. در حالی که ممکن هست چنین باشد، باید در نظر داشت که مرکزی بودن اشتباه نیست و در واقع برخی از فرآیند ها را کار آمد تر میکند.

تاثیرات قیمت:

قیمت های بازار کاردانو نیز مثل بقیه ارز ها نسبت به تقاضای بازار و شرایط آن تغییر میکند. قیمت ریپل از طریق تورم تغییر میکند. مثل زمانی که قیمت کالا ها کاهش پیدا میکند. در حالی که حداکثر عرضه 100 میلیارد توکن ریپل در بازار وجود دارد، مقداری از این توکن ها باید در هر تراکنش از بین بروند تا حداکثر عرضه موجود تنظیم شود. طراحی این سکه ها را از ارزش بیش از حد لازم جلوگیری میکند.

استخراج (ماینینگ):

میتونید از طریق نگه داشتن کاردانو (staking) از آن سود بگیرید و به قولی آن را استخراج کنید. اما این اتفاق راجب ریپل متفاوت هست. ریپل از سیستمی استفاده میکند که در آن سازندگان ارز توکن‌ها را ضرب کرده و در اختیار بانک‌ها و سایر طرف‌های شرکت‌کننده قرار میدهند. هیچ شرکت کننده دیگری توانایی استخراج توکن را ندارد.

 

ارز دیجیتال

کاردانو بخریم یا ریپل ؟

کاردانو یک بلاک چین اثبات سهام رقیب است که به صاحبان ارز دیجیتال ADA این امکان را می دهد تا به راه اندازی شبکه و رای دادن به تغییرات در قوانین نرم افزاری آن کمک کنند. ریپل، در تلاشی برای به چالش کشیدن تراکنش‌های سنتی، روش جدیدی را برای اجرای تراکنش‌های بلاک چین و سیستم ثبت اسناد برای تسویه پرداخت با ارز دیجیتال XRP خود ارائه کرد.

XRP برای تکمیل پرداخت‌های سنتی با انتقال تراکنش‌هایی که امروزه در موسسات مالی به زیرساخت‌های بازتر انجام می‌شود، ایجاد شد.

برای اینکه XRP کار کند، ریپل «لجر» XRP را ساخت، نرم‌افزاری که روش جدیدی را برای عملکرد سیستم ثبت و تراکنش‌های بلاک چین معرفی کرد.

مشابه بیت کوین، «لجر» XRP به کاربران اجازه می دهد تا ارز دیجیتال XRP خود را با استفاده از امضای دیجیتال ارسال و دریافت کنند.

هدف کاردانو این هست که به سادگی برخی از مشکلات رایج شبکه های بلاک چین مانند مقیاس پذیری، پایداری و قابلیت همکاری را حل کند. قیمت آن در طول سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است و با توجه به ارزش بازار 49 میلیارد دلاری، آن را به چهارمین سکه بزرگ تبدیل کرده. کاردانو یکی از بزرگترین شبکه های بلاک چین هست که توسط سیستم PoS تامین میشود. برای اضافه کردن به آن، توسعه‌ دهندگان در حال برنامه‌ ریزی برای راه‌اندازی قابلیتی هستند که به زودی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی میکند. این قابلیت جدید به افزایش قیمت کمک می کند.

ریپل هولد کنیم یا کاردانو؟

کاردانو و ریپل پلتفرم های متفاوتی هستند. یکی برای بلاک چین و دیگری برای پرداخت معروف هست. کاردانو روی پروتکل‌های اثبات سهام کار میکند که آن را به یکی از بزرگترین و سریع‌ ترین شرکت‌ های جهان در زمینه ارز های دیجیتال تبدیل میکند. در حالی که XRP یک ارز دیجیتال هست که توسط ریپل توسعه یافته. زمان تراکنش XRP در مقایسه با سایر شرکت های ارزهای دیجیتال خیلی کمتر هست. این ارز یکی از سریع ترین و کم هزینه ترین هست. کاردانو در حال حاضر 2486 هاست (host) فعال دارد. XRP بیش از 150 بانک متصل به خود دارد. کاردانو دارای مجوز Apache هست، در حالی که XRP (ریپل) دارای مجوز ISC هست.

کاربران می‌توانند تحت تصمیمات شخصی سرمایه‌گذاری کنند یا از سرمایه‌ گذاری‌ های موفق‌ترین اعضای جامعه، «سرمایه‌گذاران محبوب» تقلید کنند، که از آن‌ها می‌توانند مسیر سرمایه گذاری خود را شبیه‌ سازی کنند. از سوی دیگر، eToro همچنین «CopyFunds» را در دسترس کاربران قرار میدهد، سبد های سرمایه‌ گذاری که سبدی از ارز های دیجیتال را تشکیل میدهند و براساس معیارها و تصمیمات کارشناسان استخدام شده توسط پلتفرم به‌ طور خودکار مدیریت میشوند.

جمع بندی:

نمیتونیم بگیم کدام یک از ADA یا XRP برای سرمایه‌گذاری بهتره ، چون این دو ارز دیجیتال، برای حل مشکلات مختلف طراحی شده‌اند. ADA از یک مسیر بسیار امیدوار کننده از نظر قیمت در سال گذشته برخوردار بوده.XRP نیز از زمان راه اندازی خود همچنان در صدر بازار باقی مانده و آزمون زمان خود را پس داده.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =